Bindingstid og oppsigelse?

Bindingstiden på ett år er gått og jeg ønsker ikke å fortsette kundeforholdet med dere. I kontakt med Eidsiva (min side er ute av drift) blir jeg opplyst om at det er 1måned oppsigelse og at det ikke er annerledes for meg. Bindingstiden er på ett år... allikevel forlanges oppsigelse? Hvordan henger det sammen?
Aud Irene Anmeld upassende innhold

Kommentarer

  • Hei, Aud Irene!

    Takk for din henvendelse.

    Bindingstid og oppsigelsestid har ingen sammenheng slik sett. Bindingstiden forteller bare hvilken periode avtalen gjelder. Når avtaletiden utløper, vil standard priser bli aktuelle.

    Oppsigelsestid på inneværende måned + 1 måned er standard for alle våre produkter, selv de som har bindingstid. Og det er kundens eget ansvar å si opp abonnementet 1 mnd i forveien, dersom man ikke ønsker at tjenesten skal løpe ut over bindingstiden.

    For en mer utfyllende forklaring på bindingstid og oppsigelsestid, vil jeg gjerne henvise til Forbrukertilsynet: https://www.forbrukertilsynet.no/internett-tele-og-tv

    Dette kan du lese om i våre vilkår her: https://eidsiva.net/siteassets/vilkar/vilkar-privat/alminnelige-vilkar-for-fiber--og-bredbandstjenester.pdf
    Se paragraf 13.3.



    Håper dette var oppklarende. Vi setter også pris på at du benytter deg av denne plattformen.

    Ha en riktig god helg!

    Mvh Glenn R.
    Glenn Richard Kundebehandler
  • Du viser til Forbrukertilsynet og vilkår som er nedfelt i Eidsiva.... og at paragrafene sier at forbrukeren må sørge for å si opp avtalen med dere i tide. Det er lett å bli kunde og takke ja til bindingstid, det skjer på dagen... og jeg skulle satt meg inn i mitt ansvar. Det er allikevel lite kundevennlig at kundeforholdet fortsetter etter endt bindingstid, uten å få forespørsel. På toppen er det kundens ansvar å si opp forholdet i tide. Dette er praksis, og som kunde er det utnytting. Jeg har sagt opp mitt abonnement ( må betale ut april) i dag, et abonnement som jeg ikke har bestilt eller sagt ja til ved forespørsel.
    Aud Irene
  • Vi som leverandør har ikke lov til å bare avslutte kundeforholdet når bindingstiden utløper, uten at kunden har tatt kontakt med oss i forkant. Det er som du sier, kunden sitt eget ansvar å si opp et abonnement man ikke ønsker å bruke.

    Du skriver at du ikke har sagt ja til avtalen. Da vil jeg at du tar kontakt med oss på telefon 612 00 612, eller på innlogget chat via min side. Så kan vi se nærmere på det. Jeg kan dessverre ikke behandle saker på den enkelte kunden via denne plattformen.
    Glenn Richard Kundebehandler
Dette innlegget er stengt for ytterligere kommentarer.