Fiber

Det går så treigt på internett at det er raskere å slå av Wifi og bruke 5g på telefonen. Det har vært slik lenge, av og på. Har slått av boksen, men blir alltid like treigt igjen.
Eldrid

Kommentarer

  • Hei Eldrid

    Ta gjerne kontakt med oss på chat eller ring oss på 612 00 612 så kan vi undersøke hvorfor du opplever dårlig hastighet på internett levert fra oss.
    Jørgen Kundebehandler
  • Jeg opplever der sammen! Det går veldig treig og jeg har 500/500 men så dårlig nett har jeg.
    Mavlan
  • Hei Mavlan!

    Det kan være mange årsaker til at man opplever problemer med hastigheten på nettverket. Under finner du noen generelle tips og råd som kan hjelpe på problemet:

    Dersom du opplever problemer med hastigheten ved WiFi tilkobling, kan problemet du opplever være tilknyttet til hvordan WiFi teknologien fungerer. Det er dessverre slik at signalet kan påvirkes av hvordan forskjellige hus er bygd. Varmekabler i gulv, tykkelse på vegger og størrelse på huset vil gi utslag på signalstyrken til nettverket.

    WiFi benytter seg av to forskjellige frekvenser. 2.4 GHz og 5 GHz. Fordelen med 5 GHz nettverket vil gi deg den raskeste hastigheten på enheter som støtter dette. Dessverre, så er det slik at denne delen av nettverket har signaler som ikke strekker seg langt ut, så her må man være i nærheten av routeren for å opprettholde tilkobling. Når det gjelder 2.4 GHz nettverket, vil denne delen av nettverket gi signaler lengre ut i huset, men det har ikke like god hastighet som 5 GHz nettverket.

    Vil anbefale deg også om å teste litt forskjellige hastighetstester på nettet med forskjellige servere, om testen har valg for dette. Dette anbefaler vi da slike tester kan få mye trafikk inn som kan gi et uriktig bilde på den egentlige hastigheten. Dette ser du dersom du opplever riktig hastighet opp kontra hastigheten ned. Legger ved noen linker til noen forskjellige tester du kan prøve. Prøv gjerne og teste opp mot forskjellige servere.

    https://www.nettfart.no/
    https://www.speedtest.net/

    Dersom du bruker en enhet koblet til WiFi, er det ikke sikkert at dette gir et riktig resultat for hva som kommer inn på routeren. Dersom du har mulighet, test gjerne med en kabel tilknyttet direkte til routeren for en mer nøyaktig måling.

    En hastighetstest vil aldri måle bedre enn det svakeste leddet. Dette gjelder både på kabel og WiFi.

    For å kunne undersøke nærmere hva som er årsaken til at du opplever problemer, vil jeg anbefale deg å kontakte oss på telefon 612 00 612 eller via vår chat tjeneste på våre hjemmesider, så kan vi bistå med et direkte feilsøk, og se om vi finner en løsning på problemet.

    Hilsen

    Hans-Petter Kundebehandler
  • Jeg fikk tilsendt ny ruter fra dere, og problemet ble løst!👍
    Eldrid
  • Hei Eldrid!

    Så bra at problemet ditt har blitt løst! 😀

    Hilsen
    Hans-Petter Kundebehandler
  • Hei. Har ikke internett. Ser at det på Min side står at det ikke er noen problem. Men det skrives på FB at det er ca 600 stk som har manglet nett siden Ca kl.09.10 i dag. Har fått melding på SMS men Min side, som dere oppfordres til å se på, sier at det ikke er noe problem. Har burde det være gjort noen endringer. Telenors 4G net fungere enn så lenge. Takk

    Arve Mistereggen
  • Hei, Arve!

    Dersom du fortsatt opplever problemer med nettet ditt, må jeg vennligst be deg kontakte vår tekniske support. Enten på tlf 612 00 612, eller på innlogget chat via min side.
    Glenn Richard Kundebehandler

Kommenter eller skriv et nytt innlegg

Ditt navn og innlegg er synlig for alle. Din e-post vises aldri offentlig.