Hastighet

Etter oppgradering av kundesystem fra deres side, opplever vi veldig dårlig hastighet opp og ned med fiberlinja, dette har vi aldri siden vi la inn fiber  opplevd som noe tema.

Hva gjøres konkret for å få dette opp å gå igjen, veldig kritisk nå da vi er tilbake på hjemmekontor for fullt.

Mvh Svein Hage
Svein Hage

Kommentarer

  • Hei Svein!

    Huffda, dette høres ikke helt heldig ut!

    Det du kan gjøre er å starte med en strømstans av fiberkonverteren og routeren, dette gjør du ved å ta ut strømforsyningen til begge to i 15 sekunder før du setter den tilbake.

    Hvis det ikke gjør det noe bedre så kan du prøve med en fabrikkreset av routeren.

    - Fabrikkreset, det gjør du ved å holde inne reset knappen som du finner på baksiden av router, i et lite hull. Hold denne inne i 10 sekunder.

    Hvis du har mer enn en router tilkoblet i nettverket ditt så anbefaler jeg at du fjerner den andre eller at du setter routeren fra oss i bridgemode. Hvis du har mesh-enheter i nettverket ditt så er det viktig å skru av wifi signalene fra routeren.

    Videre så kan du gjøre følgende for å få en pekefinger om hvor problemet ligger.

    1 - Koble en PC direkte til routeren, bruk nettverkskabel som er merket cat5e eller cat 6 for å være sikker på at kabelen ikke blir en flaskehals. Bruk nettverkskabelen fra punkt 1 og koble den mellom LAN1 på ruteren og PCen.

    2 - Gjør noen målinger på f.eks speedtest.net for å få et røft anslag på hastigheten. Mange speedometere makser ut på 100 - 300 Mbit, og de som støtter høyere hastigheter vil heller ikke være nøyaktige. Typiske resultater er ofte 800 -1000 Mbit på en linje som er 1000 Mbit.

    3 - Obs! Gjelder kun hvis du har enheter via switcher osv. Hvis du oppnår en hastighet du er anser som "bra" / "høy" under steg 1 så kan du nå utføre steg 1 igjen, men denne gangen tilkoblet switch eller lignende.

    4 - Om hastigheten fortsatt er god kan du koble bort nettverkskabelen mellom PCen og ruteren. Nå kan du måle hastigheten mellom en trådløs enhet og ruteren i stedet. Sørg for at det kun er én enhet i hjemmet som er tilkoblet Wi-Fi, helst enheten som har best nettverkskort og med støtte for 5 Ghz trådløst mottak. Ikke gjør målinger for nært ruteren eller for langt unna ruteren, gjør noen målinger på forskjellig avstand slik at du finner ut hvor signalet er sterkest.

    Hvis du opplever problemer kun på WiFi så kan du gjøre følgende:

    Vi kan prøve å skille ut 2.4GHz og 5GHz nettverkene ifra hverandre for å se om det hjelper dere med bedre dekning, hvis vi gjør det så må dere bytte manuelt i mellom nettverkene basert på egenskapene som er beskrevet under og avstanden dere har til routeren.


    Disse frekvensene har forskjellige egenskaper:


    - 2.4GHz frekvensen har bedre dekning, men lavere hastighet.


    - 5GHz frekvensen har lavere dekning, men høyere hastighet.


    Hvis du endrer på dette så kan dere som en tommelfinger regel bruke 5GHz nettverket når dere er i nærheten av routeren, og 2.4GHz nettverket når dere befinner dere lengere unna routeren. Her må dere prøve dere litt frem for å finne ut av som er optimalt for dere.

    Du har tilgang til å gjøre endringer på ditt WiFi og nettverk via nettverksinnstillinger inne på Min Side.

    Hvis du fortsatt opplever problemer etter dette, du har spørsmål eller videre behov for hjelp så ta gjerne kontakt med oss på kundesenteret i løpet av åpningstiden vår. Du kan nå oss på tlf 612 00 612, innlogget chat fra Min Side eller ved å sende oss en epost.

    Vi har for tiden stor pågang og derfor økt behandlingstid på alle plattformer, vi gjør alt vi kan for å få ned behandlingstiden.

    Hilsen


    Håvard
  • Hei, skrev lang avhandling som forsvant, så da blir det kortversjon. Har utført tiltak du foreslår flere ganger før.
    Hastighet variere svært mye igjennom døgnet, alt for lav hastighet på kveld og av og til på dagtid.
    Målt direkte kablet i modem(nytt) se bilde vedlagt, brukt tek speedometer over tid for sammenligning. Målinger stort sett 250-300Mbit men tendensen nå er at det faller drastisk på kveldstid.

    For meg fremstår det helt klart kapasitetsproblem i området.

    Imøteser tiltak fra deres side

    Svein Hage

    Svein Hage
  • Hei Svein,

    Har du gjort målinger på kveldstid og med forskjellige tester?

    Jeg vet at det er flere som har slitt med redusert hastighet på kveldstid i nettverket sitt den siste tiden. Altibox skal gjøre noen konfigureringer på nettverket sitt i natt som visstnok skal fikse dette.

    Ta kontakt med oss på kundesenteret hvis du fortsatt opplever problemer etter i natt.
    Håvard
  • Jeg har hatt renovering av min hoved datamaskin i dag, og dataeksperten rapporterer følgende:
    Altibox leverer 89,9mbps ned og 415mbps opp.. du betaler for 500/500, så det burde jo være oppunder 400/400 minst. Så en Telefon/Epost dit hadde ikke skadet.

     Dette er en veldig alvorlig mangel, og også fordi maskinen ligger ved inntaket og ved routeren.  Jeg av betaler altså for 500/500 og får 89,9/415!
    Egil Holland
  • Hei Egil

    Dette ønsker vi veldig gjerne å undersøke, så det jeg anbefaler er at du tar kontakt med oss på enten innlogget chat gjennom min side på altibox.no eller ved at du ringer oss på telefon 612 00 612. Da kan vi gjennomføre grundig teknisk feilsøking og finne ut hvor feilen ligger.

    Ønsker deg en fin kveld videre
    Jørgen Kundebehandler
  • OK!
    Egil Holland

Kommenter eller skriv et nytt innlegg

Ditt navn og innlegg er synlig for alle. Din e-post vises aldri offentlig.