Til seneste kommentar

Misstanke om ustabilt nett

Opp til flere ganget de siste 2 ukene har all wifi plutselig blitt borte, tv sendingen stopper tråløst nett på pc blir borte og wifi på mobil.
Det er ikke levrandørene av strømetjenestene som ikke fungerer for da er det både viaplay, netflix, rikstv og disney som slutter å fungere samtidig. i tillegg sendes det ikke signal til bilader, så ladingen avsluttes og startes opp når nettet er resatt og fungerer.
Som regel løser problemet seg på noen min til 15 min og et par restarter.
Neste gang skal jeg ta bilder for å belyse problemet.
Jeg var i kontakt med dere av samme grunn for en uke siden.
Modemet viser at jeg har nett,
Hva er problemet ?og hvordan løser jeg det slik at det ikke oppstår flere ganger i uken?
ANITA BERGSENGSTUEN Anmeld upassende innhold

Kommentarer

  • Hei Anita,

    Det du kan gjøre er å starte med en strømstans av fiberkonverteren og routeren, dette gjør du ved å ta ut strømforsyningen til begge to i 15 sekunder før du setter den tilbake.

    Hvis det ikke gjør det noe bedre så kan du prøve med en fabrikkreset av routeren.

    - Fabrikkreset, det gjør du ved å holde inne reset knappen som du finner på baksiden av router, i et lite hull. Hold denne inne i 10 sekunder.

    Hvis du har mer enn en router tilkoblet i nettverket ditt så anbefaler jeg at du fjerner den andre eller at du setter routeren fra oss i bridgemode. Hvis du har mesh-enheter i nettverket ditt så er det viktig å skru av wifi signalene fra routeren.

    Videre så kan du gjøre følgende for å få en pekefinger om hvor problemet ligger.

    1 - Koble en PC direkte til routeren, bruk nettverkskabel som er merket cat5e eller cat 6 for å være sikker på at kabelen ikke blir en flaskehals. Bruk nettverkskabelen fra punkt 1 og koble den mellom LAN1 på ruteren og PCen.

    2 - Gjør noen målinger på f.eks speedtest.net, www.bredbondskollen.se for å få et røft anslag på hastigheten.

    3 - Obs! Gjelder kun hvis du har enheter via switcher osv. Hvis du oppnår en hastighet du er anser som "bra" / "høy" under steg 1 så kan du nå utføre steg 1 igjen, men denne gangen tilkoblet switch eller lignende.

    4 - Om hastigheten fortsatt er god kan du koble bort nettverkskabelen mellom PCen og ruteren. Nå kan du måle hastigheten mellom en trådløs enhet og ruteren i stedet. Sørg for at det kun er én enhet i hjemmet som er tilkoblet Wi-Fi, helst enheten som har best nettverkskort og med støtte for 5 Ghz trådløst mottak. Ikke gjør målinger for nært ruteren eller for langt unna ruteren, gjør noen målinger på forskjellig avstand slik at du finner ut hvor signalet er sterkest.

    Hvis du opplever problemer kun på WiFi så kan du gjøre følgende:

    Vi kan prøve å skille ut 2.4GHz og 5GHz nettverkene ifra hverandre for å se om det hjelper dere med bedre dekning, hvis vi gjør det så må dere bytte manuelt i mellom nettverkene basert på egenskapene som er beskrevet under og avstanden dere har til routeren.


    Disse frekvensene har forskjellige egenskaper:


    - 2.4GHz frekvensen har bedre dekning, men lavere hastighet.


    - 5GHz frekvensen har lavere dekning, men høyere hastighet.


    Hvis du endrer på dette så kan dere som en tommelfinger regel bruke 5GHz nettverket når dere er i nærheten av routeren, og 2.4GHz nettverket når dere befinner dere lengere unna routeren. Her må dere prøve dere litt frem for å finne ut av som er optimalt for dere.

    Du har tilgang til å gjøre endringer på ditt WiFi og nettverk via nettverksinnstillinger inne på Min Side.

    Hvis du fortsatt opplever problemer etter dette, du har spørsmål eller videre behov for hjelp så ta gjerne kontakt med oss på kundesenteret i løpet av åpningstiden vår. Du kan nå oss på tlf 612 00 612, innlogget chat fra Min Side eller ved å sende oss en epost.

    Hilsen
    Håvard
  • Kom på hytta i kveld, nettverket er on of hele tiden. Besatt det, men like elendig. Dette var mye bedre før Altibox tok over Eidsiva
    Lars Nordsletten
  • Nettet på Sjusjøen er helt drap i kveld. Var mye bedre før Altibox kom inn i bildet
    Lars Nordsletten
  • Hei Lars!

    Da vil jeg anbefale at du tar kontakt med oss på chat eller telefon direkte sånn at vi kan utføre feilsøking og finne ut hva som er årsaken til problemet du opplever. Vi hjelper deg gjerne med å få en stabil tjeneste fra oss.

    Ønsker deg en fin helg videre!
    Jørgen Kundebehandler

Kommenter eller skriv et nytt innlegg

Ditt navn og innlegg er synlig for alle. Din e-post vises aldri offentlig.