WiFi

Hei!

 jeg opplever at wifi signalene er svært så ustabile. På min telefon kan det f. eks stå at jeg er koblet til wifi, men uten internettsignaler. Nettet blir mer og mer ustabilt her hjemme og det har dessverre ikke hjulpet med reset knappen på routeren. først trodde jeg det kunne komme av at vi var flere enheter koblet til samtidig, men feilen kommer også når vi forsøker kun med en bruker av gangen. Hva kan jeg gjøre?
Ida Kristin

Kommentarer

  • Hei Ida Kristin!

    Så leit å høre at du opplever problemer med stabiliteten på WiFi signalene. Jeg kan gi deg noen generelle tips og råd du kan forsøke:

    Problemet du opplever kan være tilknyttet til hvordan WiFi teknologien fungerer. Det er dessverre slik at signalet kan påvirkes av hvordan forskjellige hus er bygd. Varmekabler i gulv, tykkelse på vegger og størrelse på huset vil gi utslag på signalstyrken til nettverket.

    WiFi teknologien benytter seg av to forskjellige frekvenser. 2.4 GHz og 5 GHz. Fordelen med 5 GHz nettverket vil gi deg den raskeste hastigheten på enheter som støtter dette. Dessverre, så er det slik at denne delen av nettverket har signaler som ikke strekker seg langt ut, så her må man være i nærheten av routeren for å opprettholde tilkobling. Når det gjelder 2.4 GHz nettverket, vil denne delen av nettverket gi signaler lengre ut i huset, men det har ikke like god hastighet som 5 GHz nettverket.

    Det er mulig å splitte disse fra hverandre, og benytte den delen av nettverket som er mest hensiktsmessig i henhold til avstand fra router. Det kan gjøres på følgende måte:

    1. Logg inn på Mine Sider.
    2. Trykk på "Avanserte internett-innstillinger"
    3. Under "WiFi - 5GHz" endrer du nettverksnavnet til et nytt navn, eller legger til "-5GHz" til navnet
    4. Trykk på "Lagre" når du er ferdig.

    Om dette ikke hjelper, kan det være at boligen har vansklige dekningsforhold for WiFi. Dette kan være pga. størrelse, hvordan den er bygd, etc. Dette kan løses ved å benytte et Mesh Nettverk. Vi tilbyr Google WiFi Nest hos oss.

    Jeg anbefaler deg å kontakte oss på telefon 612 00 612 eller via vår chat tjeneste for å kunne gjøre et direkte feilsøk for å avdekke akkurat hva problemet kan være i ditt tilfelle. Her kan vi også undersøke om det muligens er behov for et mesh-nettverk for at du skal ha god nok dekning i hele huset.

    Hilsen


    Hans-Petter Kundebehandler
  • Jeg har sett de innstillingene på min side. Jeg tenker at det ikke vil avhjelpe problemet da mobilen kobler seg til modemet, men signalene kommer ikke. Dette er også et problem som har kommet med tiden uten at vi har flyttet boksen/ modemet. Og problemet øker i omfang. Tv, bærbar pc, mobiler og nettbrett kastes ut av nettverket og tilkobling blir vanskeligere å få til.  Kan det ha en sammenheng med at modemet er av eldre utgave?
    Ida Kristin
  • Hei Ida Kristin,

    Det er mulig at det kan ha en sammenheng med at modemet er av eldre utgave. Det jeg foreslår nå er at du tar kontakt med vår kundeservice på telefon 612 00 612 eller starter en chat på hjemmesiden vår.

    Hilsen
    Jørgen Kundebehandler
  • Hei!  Ser ut som jeg og Ida-Kristin har samme problem. Har innredet et kontor i kjelleretg mens sentralen står i 1.etg. Stort behov for mobilt nett,men funker dårlig,spes dårlig hastighet. Kan bytte av sentral være ett poeng,den begynner å bli gammel.  I naborommet til nevnte kontor er lagt nettkabel for Altiboks dekoder.
    Kan denne komme til nytte?
    Håper på en løsning, helst uten ny kabling.
    Knut Berg
  • Hei Knut

    Det er mulig at sentralen er årsaken til at du opplever dårlig hastighet. Det må vi nesten undersøke nærmere, men da må du kontakte oss ved å ringe til 612 00 612, sende e-post eller starte en chat på hjemmesiden vår.

    Det beste ville selvsagt vært om du hadde fått benyttet deg av kablet tilkobling.

    Ønsker deg en fin dag!
    Jørgen Kundebehandler

Kommenter eller skriv et nytt innlegg

Ditt navn og innlegg er synlig for alle. Din e-post vises aldri offentlig.